Zaburzenia hormonalne - insulinooporność

Insulinooporność, to stan, w którym organizm źle (a w niektórych przypadkach wcale) reaguje na działanie insuliny. Po prostu, staje się na nią mniej wrażliwy. Wiele osób kojarzy insulinę z cukrzycą i właśnie IO, a to od razu daje nam skojarzenie, że jest czymś złym. Nie do końca… Insulina jest potrzebna i może mieć bardzo pozytywny wpływ na organizm, ale pod warunkiem, że jesteśmy zdrowi. Kiedy układ hormonalny i gospodarka cukrowa zaczynają szwankować, wtedy insulina staje się po części naszym „wrogiem”. I o tym w dzisiejszym poście.



Podstawowe objawy, które pojawiają się najczęściej, według Fundacji przyjaznej insulinoopornym, to (nie panikujcie od razu, jeśli coś z nich pojawia się u Was. To może być oznaką jakiś problemów, ale nie musi):


- problemy z pamięcią i koncentracją


- bóle głowy i tzw. „ciężka głowa”


- bóle stawów


- ogólne ciągłe zmęczenie


- częste uczucie głodu w około 2-3 godziny po posiłku


- ciągoty do słodyczy lub tzw. wilczy apetyt


- trudności ze zrzuceniem zbędnych kilogramów


 

Zła wiadomość jest taka, że IO może pojawić się z czasem i sami możemy się do tego przyczynić, np. poprzez nieprawidłowe żywienie. Oczywiście, można mieć też pewne predyspozycje genetyczne (jak cukrzyca w rodzinie), które skłaniają nas do choroby. Niemniej jednak, dieta w tym przypadku jest podstawą! Zarówno przed, jako forma prewencji, jak i w trakcie, gdy już zachorujemy. Wiem, że powtarzam to co chwilę i może robić się nudno, ale muszę to zrobić jeszcze raz – badajcie się! Wczesne wykrycie jakichkolwiek wahań ze strony gospodarki cukrowej na prawdę potrafi uratować sprawę.



Sami możecie wstępnie stwierdzić czy macie jakiś związek z tych schorzeniem. Oczywiście, wizyta u lekarza będzie tutaj podstawą, jeśli cokolwiek będzie nie tak. Jak samodzielnie sprawdzić czy wszystko jest w porządku? Na podstawie wzoru HOMA-IR:


Stężenie insuliny na czczo (IU/ml) x stężenie glukozy na czczo (mmol/l) / 22,5
Prawidłowy wynik <2,77


Możecie też skorzystać z wersji elektronicznej, dostępnej tutaj 


Dieta przy IO to temat rzeka, nie ma co ukrywać. Wszystko zależy od wyników badań, samopoczucia danej osoby, cech indywidualnych i ostatecznie od celu – poprawa zdrowia, redukcja, rekompozycja sylwetki… Na ten temat napiszę oddzielny post, bo ten byłby zdecydowanie za długi. Natomiast, chciałabym tutaj wspomnieć o czynnikach, które sprzyjają insulinooporoności. Dbajcie o nie wtedy, kiedy jesteście zdrowi, aby zapobiegać. Ale sprawdzą się też u osób już chorujących, żeby kontrolować stan zdrowia. Do takich czynników należą:


- bardzo duża ilość węglowodanów w diecie – głównie węglowodanów prostych i przetworzonych (słodycze, fast-foody, itp)


- bardzo duża ilość posiłków w ciągu dnia oraz podjadanie


- popijanie słodzonych napojów (również zero) między posiłkami, a nawet do posiłku, jeśli robicie to zbyt często


- permanentny stres, a co za tym idzie – stale podniesiony poziom kortyzolu


- dieta uboga w magnez


- siedzący tryb życia


- nadwaga i otyłość


 

Dobra wiadomość jest taka, że przy dobrze zbilansowanej diecie, aktywności i regularnych badaniach, insulinooporność nie musi uprzykrzać życia. To nie jest tak, że chorując jesteś skazana na nadwagę, nadmierny apetyt i brak ochoty do życia. Podstawą jest dobrze dobrana dieta i regularna aktywność. Natomiast, jest też zła wiadomość, która również ma związek z tym, o czym napisałam przed chwilą. Insulinooporność może doprowadzić do cukrzycy typu 2, jeśli o siebie nie dbasz – nie przestrzegasz diety, prowadzisz siedzący tryb życia i nie kontrolujesz regularnie gospodarki cukrowej.


Wiecie doskonale, że jestem zwolenniczką dobierania diety i suplementacji do konkretnej osoby i jej wyników badań. Tak samo byłoby tutaj… Ale wiem też, że 95% osób chorujących na IO ma te same albo bardzo podobne niedobory i zapotrzebowanie, dlatego postanowiłam wspomnieć jeszcze o suplementach. Poniżej znajdziesz listę suplementów, którym polecam się przyjrzeć. Oczywiście, dawkę musisz dobrać indywidualnie! A jeśli zrobisz badania i uznasz, że poszczególne wyniki są w porządku, to zrezygnuj z niektórych suplementów i nie bierz ich tylko dlatego, że „są modne”.


- Magnez – wzmaga wrażliwość na insulinę i wpływa pozytywnie na regenerację


- Cynk – zwiększa tolerancję na glukozę, reguluje produkcję insuliny i wchłanianie glukozy do tkanek


- ALA – hamuje proces glukoneogenezy, ułatwia wchłanianie glukozy do tkanek


- Witamina E – uwrażliwia tkanki na insulinę, szczególnie gdy podniesiony jest poziom CRP


- Witamina C


- Chrom – wzmaga wychwyt glukozy i uczucie sytości, zmniejsza „zachcianki” na słodkie


- Kompleks witamin z grupy B


- Berberyna – wpływa pozytywnie na wrażliwość insulinową


- Probiotyki, które w składzie zawierają Lactobacillus acidophilus



Jeśli macie jakiekolwiek pytania dotyczące IO to zostawcie mi je w komentarzu. Jeśli tylko będę potrafiła to z chęcią na wszystkie odpowiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

20 − 11 =

MajDiet © 2019 Wszelkie prawa zastrzeżone.